Khamis, 18 November 2010

Sahabat sejatiku......

Kawan.....sahabat....istilah yg sama?

Kawan...satu istilah yg sgt luas....sgt fleksibel...byk definasi....semua org adalah kwn...semua org boleh menjadi kwn...dan setiap org adlh kawan....kawan....ada pelbagai ragam..ade pelbagai karakter..ada pelbagai peranan....kwn yg baik di syg..kwn yg keji di buang....btol ke?? Atau kwn yg berkepentingan di syg..kwn yg membebankan di buang...mungkin itu definasi yg lebih tepat....

Sahabat...sama ke istilah dengan kwn??semua org boleh menjadi sahabat?sahabat sejati?sahabat setia....sahabat dunia dan akhirat...sahabat tikam sahabat?sahabat menjaga sesama....bolehkah sahabat itu terputus hbgnya...seperti kekasih?ada benci..cemburu dan syg... Adkh shbt itu tinggi sifat setia dan syg? Atau sahabat sekadar sebutan...bukan pegangan??

Aku ada kwn...aku ada shabat...tp aku x pasti adakah itu kawan...dan adakah itu sahabat?sebab semua org adalah sama....kdg2 kwn menjaga aku lebih dari sahabat...dan kdg2 pula sebaliknya...bermakna istilah sahabat dan kwn itu tidak banyak bezanya....Cuma ejaan dan sebutan saja barangkali....

Aku pernah ada persahabatan yg telah putus dulu...juga persahabatan yg tgh berkonflik serta persahabatan yang baru terjalin....persahabatan yg pernah terputus cuba aku eratkan...namun semakin sukar kerana persekitaran dan mungkin terjalin kembali di sebalik wujud sedikit keikhlasan....pernah cuba matikan hati utk melupakan tetapi hati kecil ttp sygkan persahabatan dan sahabat itu....itu adlh shabat aku dan aku akan cuba perbetulkannya..

Persahabatn yg tgh berkonflik...sgguh rumit...terlalu rapat...terlalu kenal...tp kadang2 terasing...sng berubah...tiada pendirian...terlalu layu dibawa persekitaran yg lemah...datang bila memerlukan...tiada bila diperlukan...sahabat?kawan?mana yg tepat?aku yg lemah?atau persahabatan yg buat aku lemah?telah beberapa kali mencuba....sejuk dan panas bertukar seperti cuaca...kenapa tiada sejuk yg nyata?perlukah panas datang menjelma?aku cuba dan masih cuba...Cuma peranan sebelah pihak saja...xkan persahabatn itu kembali bernyawa....

Persahabat yg baru terjalin...sgt indah...seperti awal2 kedua2 persahabatan di atas...manis...bicara semua kata2 hikmah...tiada yg salah...perenggan yg sempurna....luahan kata2 yg diatur...adakah dtg dari hati?atau idea tercipta dari otak kiri?aku masih mencari...apakah itu sahabat sejati?aku xnk hidup dalam hipokrit,...aku cuma nk sentiasa di sayangi..seperti mama aku menyayangi aku....aku tidak mahu jasad mu aku miliki...aku cuma mahu perhatian dari sahabat sejati...supaya aku tahu aku bkn patung...tp manusia yg ada harga...tidak di bayar dari wang yg tidak bernilai..tapi tunai dari hati....yg sentiasa impikan damai.......



~ friendship forever~

Tiada ulasan:

Catat Ulasan